facebook.com
Życie jest ważniejsze

Naukowo udowodniony strach kontra starożytne ścieżki, co z tego, że w stresie oddychasz szybciej

Naukowo udowodniony strach kontra starożytne ścieżki, co z tego, że w stresie oddychasz szybciej

Zawsze się cieszę kiedy naukowcy odkrywają coś, co różne ścieżki mniej lub bardziej tajemne przekazywały od tysiącleci. Nie bez powodu w NASA studiuje się Zohar… Dziś o odkryciu związanym z oddechem. Pozostawiam PT Czytelnikom przyjemność sformułowania wniosków co tak naprawdę nam mówią te odkrycia. Przypomnę tylko, że na przykład joga mówi znacznie więcej na temat oddechu (ustami, nosem, lewą dziurką, prawą, wdech czy wydech plus przeróżne kombinacje), zaś metoda Integracji Oddechem Collina Sissona czy rebirthing Leonarda Orra potrafią przynieść znakomite rezultaty i pomóc w przeróżnych problemach czy schorzenia niezwiązanych, wydawałoby się, zupełnie z oddychaniem...

Ludzki mózg składa się z tak naprawdę z trzech mózgów. Gadziego, który jest ewolucyjnie najstarszy i najbardziej prymitywny i służy do decydowania – wiać czy walczyć. Limbicznego (mózgu ssaczego, kory starej), który odpowiada za emocje i kory nowej, która robi z nas ludzi de facto.

Naukowcy w Northwestern Medicine odkryli, że rytm oddechu kreuje aktywność elektryczną w ludzkim mózgu, która wzmacnia osąd emocjonalny i zdolność przypominania sobie. Zaś wpływ ten zależy ogromnie od tego czy akurat wdychasz czy wydychasz powietrze, a także czy robisz to przez nos czy przez usta.

Badani rozpoznawali strach na prezentowanym im zdjęciu twarzy szybciej podczas wdechu. Co ciekawe efekt ten nie występował w przypadku twarzy wyrażającej zdziwienie. Także lepiej zapamiętywali jeśli coś im prezentowano podczas wdechu. Ale tylko jeśli oddychali przez nos. Efekt ten nie wystąpił lub występował słabiej przy wdychaniu ustami.

Badania (opublikowane 6.12.2016 roku w Journal of Neuroscience) wykazały, że wdech stymuluje neurony w całym układzie limbicznym.

Okazuje się (naukowo tym razem), że przyspieszony oddech sytuacji zagrożenia jest korzystny. W silnym stresie oddech przyspiesza, w rezultacie więcej czasu wdychamy powietrze niż w stanie uspokojenia. Ciało może szybciej reagować na niebezpieczne czynniki.

ALE także, jak zauważyła we wnioskach główna badaczka Christina Zelano, zyskaliśmy naukowy pogląd na podstawowy mechanizm medytacji czy ćwiczeń oddechowych. Podczas wdechu synchronizujemy oscylację mózgu poprzez sieć kładu limbicznego.

Foto pixabay.com, zródło.





Dodaj komentarz

Komentarze